Få hjælp og vejledning til Rejsekort-appen
Generelt
Hvornår lukker det fysiske Rejsekort?
Det fysiske Rejsekort udfases i 2026. Du kan få hjælp til at spærre dit kort og få udbetalt din resterende saldo her.
Hvordan får jeg Rejsekort-appen?
Det tager kun få minutter at komme i gang med Rejsekort-appen. Download appen i App Store eller Google Play, opret din profil og glæd dig til altid at have dit Rejsekort lige ved hånden. Når du skal checke ind og ud, sker det med et swipe i appen. Er du under 18 år, skal oprettelsen godkendes af en forældremyndighed eller værge.
Hvordan checker jeg ind og ud?
Med Rejsekort-appen er det nemmere end nogensinde før at rejse med bus, tog, metro og letbane. Med appen checker du ind på din rejse med et enkelt swipe, og du skal ikke checke ind flere gange undervejs – heller ikke selvom du skifter mellem transportmidler. Det er derfor ikke længere nødvendigt at finde de blå standere, når du skal checke ind og ud - du swiper blot på din telefon.
Hvor i landet kan jeg rejse med Rejsekort-appen?
Du kan trygt benytte Rejsekort-appen, når du rejser med offentlig transport i hele Danmark, med undtagelse af Bornholm. Du kan desuden benytte appen på visse strækninger i Sverige (Malmö C, Hyllie og Triangeln) og i Nordtyskland (Bus 110 Sønderborg-Flensborg).
Hvordan slår jeg Smart check ud til i appen?
Smart check ud hjælper dig, hvis du glemmer at checke ud. Ved hjælp af bevægelsesdata kan appen se, om du i gang er på vej væk fra et transportmiddel. Smart check ud sender dig en påmindelse 10-30 minutter efter, du er stået af sidste transportmiddel. Hvis du har en iPhone, skal du tillade brug af bevægelses-og fitnessaktivitet. Hvis du har en Android-telefon, skal du tillade Fysisk aktivitet.
Hvordan betaler jeg i appen?
I appen har du mulighed for at betale med MobilePay, Apple pay eller en række betalingskort. Når du downloader appen og opretter din profil, bliver du bedt om at indtaste dine betalingsoplysninger. Du betaler for dine rejser en gang i døgnet, og vi sender dig en faktura på mail. Du skal derfor ikke længere huske at tanke dit Rejsekort op.
Kan jeg overføre beløbet fra mit fysiske rejsekort til appen?
Nej, du kan ikke overføre pengene fra dit fysiske Rejsekort til appen. Ønsker du at få udbetalt restbeløbet på dit fysiske Rejsekort, kan du kontakte Rejsekort Kundecenter på tlf. 70 11 33 33.
Hvem kan rejse med Rejsekort-appen?
Du kan frit bruge Rejsekort-appen, hvis du er over 18 år – nu er det også muligt at oprette børn og unge under 18 år i appen. Det er også muligt for pensionist under 67 år og børn og voksne med handicap at rejse med appen – med de samme rabatter, de kender fra det fysiske kort.
Hvorfor skal jeg dele mine lokationsdata?
Rejsekort-appen skal have adgang til dine lokationsdata for at kunne give dig den bedste rejseoplevelse og registrere din rejse korrekt. Med adgang til lokationsdata kan appen beregne prisen på din rejse samt hjælpe dig, hvis du har glemt at checke ud. Det er vigtigt for os, at du er tryg, når du rejser med Rejsekort-appen. Derfor passer vi rigtig godt på dine data hele vejen fra du checker ind til du checker ud igen. Vær opmærksom på, at din billet ikke længere er gyldig, hvis du slår lokalitetsdata fra under din rejse.
Hvad bruger I mine data til?
Vi indsamler dine lokationsdata, mens appen er aktiv og mellem check ind og ud. Det gør vi, for at vi kan registre din rejse korrekt, gøre det nemt for dig at rejse med Rejsekort-appen samt hjælpe dig, hvis du oplever fejl på rejsen. Appen indsamler kun data, når der søges efter station eller busstoppested, når du rejser, og indtil du checker ud.
Har Rejsekort-appen et højt strømforbrug?
Rejsekort-appen bruger i gennemsnit 5% strøm i timen og bruger dermed ikke mere strøm end andre apps. Bemærk dog, at for at have en gyldig billet under hele din rejse, er du ansvarlig for, at din telefon har nok batteri. Du kan med fordel lukke ned for andre apps, som du ikke benytter under rejsen, da disse fortsat bruger strøm. Vi anbefaler også, at du lukker ned for Rejsekort-appen, når du er færdig med at rejse.
For børn og unge
Før du opretter dit barn
For at kunne oprette dit barn i appen, skal du være enten forælder eller værge. Det er nemlig kun dig, der kan sige ja til fx betaling og vilkår for brug af appen på barnets vegne. Når dit barn skal ud at rejse med appen, skal du først oprette dig selv – og bagefter kan du nemt oprette dit barn.
Kan børn og unge selv tilføje et betalingskort i appen?
Nej, ikke endnu. Rejsekort-appen kan bruges af både børn og unge, men det kræver, at en forælder eller værge tilføjer et betalingskort. Unge mellem 15 og 17 år får mulighed for selv at tilføje betalingskort senere i 2025.
Når det bliver muligt, kan de selv betale for deres rejser – uden at den voksne kan se rejsehistorikken. Men værgen hæfter stadig, hvis der mangler betaling, og kan få besked, hvis noget skal betales.
Hvordan passer I på barnets oplysninger?
Vi passer godt på barnets oplysninger og bruger kun det, der er nødvendigt – fx lokation i forbindelse med rejser. Det hele bliver behandlet sikkert og i overensstemmelse med loven. Som forælder eller værge skal du give lov til, at vi må bruge barnets oplysninger, når du opretter barnet i appen.
For pensionister
Skal jeg betale ekstra for at rejse med kundetype Pensionist?
Nej, det skal du ikke. Rejser du med kundetype Pensionist, får du automatisk den pris du er berettiget til.
Rejser jeg automatisk til lavere pris?
Ja, når du er registreret med kundetype Pensionist i Rejsekort-appen, så får du automatisk den pris, du er berettiget til, når prisen for rejsen beregnes.
Hvordan overfører jeg mængderabat fra mit fysiske Rejsekort?
Du kan finde en vejledning til, hvordan du flytter din opsparede mængderabat fra dit gamle Rejsekort (plastikkortet) over til den nye Rejsekort-app. Klik her for at læse mere.
Kan jeg tilføje medrejsende med kundetype Pensionist på Rejsekort-appen?
Du kan desværre ikke tilføje andre pensionister som medrejsende i Rejsekort-appen. Det skyldes, at de skal være registreret som pensionister i systemet. Du kan dog tilføje medrejsende som: Voksen (16 år+) og Barn (0-15 år).
For mennesker med handicap
Jeg har ikke rejst som Kundetype Handicap tidligere, hvordan opretter jeg mig?
Hvis du ikke har rejst med Kundetype Handicap tidligere, får du mulighed for at oprette dig direkte i appen. Du kan ringe til Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33 og få hjælp.
Skal jeg betale ekstra for at rejse med kundetype Handicap?
Nej, det skal du ikke. Rejser du med kundetype Handicap, får du automatisk den pris du er berettiget til.
Rejser jeg automatisk til lavere pris?
Ja, når du er registreret med kundetype Handicap i Rejsekort som app får du automatisk den pris du er berettiget til, når din rejse beregnes.
Hvordan overfører jeg mængderabat fra mit fysiske Rejsekort?
Du kan finde en vejledning til, hvordan du flytter din opsparede mængderabat fra dit gamle Rejsekort (plastikkortet) over til den nye Rejsekort-app. Klik her for at læse mere.
Hvordan får jeg ledsager med på Rejsekort-appen?
I appen kan du tage en ledsager med til børnepris. Du skal bare tilføje en ekstra rejsende som Barn, inden du checker dig selv ind.
Kontakt vores kundecenter
Har du brug for mere hjælp? Rejsekort Kundecenter er klar til at besvare dine spørgsmål – du kan altid kontakte os på telefon eller skrive direkte via appen.
Skriv til os
I Rejsekort-appen kan du finde en kontaktformular under menuen, som du kan bruge til at kontakte os.
Ring til os
Kontakt Rejsekort Kundecenter på +45 70 11 33 33 med dine spørgsmål om Rejsekort-appen alle hverdage mellem kl. 8-15.